1ste verslag deel 2 : Colombia ,14-19 dec.2023 - Reisverslag uit Cali, Colombia van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 1ste verslag deel 2 : Colombia ,14-19 dec.2023 - Reisverslag uit Cali, Colombia van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

1ste verslag deel 2 : Colombia ,14-19 dec.2023

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

19 December 2023 | Colombia, Cali

Dit is deel 2 van Colombia: van 14 tot 19 december

Donderdag 14 december: Medellin:

De hele nacht heeft de ventilator gedraaid anders zou ik het niet volgehouden hebben van de warmteop mijn kamer Vandaag kan ik weer mijn oefeningen doen omdat ik een kamer alleen heb. Daarna ga ik me douchen . Het water is aangenaam warm. Daarna ga ik beneden ontbijten. Ik ben alleen. De andere gasten zijn verdwenen. Vanochtend kreeg ik van een vriendin van mij dat haar man plotseling was overledenaan een longontsteking en hartfalen. Ik was er best ontdaan van . Als troost laat ik bij haar een bloemetje bezorgen.

Dan ga ik op advies van Alba naar PUEBLITO BAISA. Dit is een beschermheuvel van Medellin en ligt op de top van Cerro Nutibara. Het ligt in een mooi park en heeft een prachtig uitzicht op de stad Medellin. Daarna loop ik door naar de PLAZA de BOTERO in het centrum van Medellin.. Hier staan 23 opvallende kunstwerken van de bekende Colombiaanse kunstenaar Fernando Botero. Daar staat ook het prachtige gebouw van de Rafael Uribe palace of Culture ontworpen door een Belgisch architect. Het is vandaag 25 graden in Medellin, bewolkt en het voelt benauwd aan, maar het heeft gelukkig niet geregend. Daarna loop ik door naar de BOTANISCHE TUIN. Om daar te komen loop je door een straat waar ze motoren buiten repareren . Dit kom je in Nederland niet tegen. Het bezoeken van de Botanische tuin is gratis al moet je wel je paspoort laten zien. Het is mooi aangelegd en daar zie ik grote leguanen . Het park is ook uitermate geschikt om foto's te maken van meisjes die 15 jaar zijn geworden en mooie bruidsjurken dragen. Dit wordt het Colombiaanse Quinceanera of Fiesta de quince anos genoemd. Hierbij wordt de overgang van kind naar jong volwassenen gevierd. Dus van meisje naar vrouw. De hele famillie is daarbij aanwezig. Daarna loop ik terug. Het is erg druk in de stad waarschijnlijk is iedereen al kerstboodschappen aan het doen. Er is ook een grote groente en fruitmarkt. Het fruit is ook hier heel goedkoop: 1 mango of 2 bananen voor 1000 peso = €0,23. Gelukkig ben ik dol op fruit. Al met al heb ik vandaag weer 22 km gelopen en heel wat nieuwe indrukken opgedaan in Medellin. Volgens de berichten is het niet meer zo gevaarlijk als vroeger. Maar ik neemgeen risico. Ik draag mijn kleine bagpack op mijn borst en de mbiele telefoon erin en ' s avonds ga ik niet meer de straat op.

Vrijdag 15 december: Medellin.

Als ik opsta weet ik nog niet wat ik ga doen. Ik wil eigenlijk met de kabelbaan omhoog richting PARQUE ARVI, maar dan moet ik eerst de metro nemen. Dit lijkt mij erg ingewikkeld. Maar Alba helpt mij. Ik krijg van haar een OV kaart die ik in de buurt kan opladen met 20.000 pesos. Dan kan ik de bus nemen naar het metrostation Exposiciones, maar ik ga er liever naar toe lopen in ruim 20 min.. De metro brengt mij in 20 min. naar de kabelbaan van Acevedo. Vervolgens brengt deze kabelbaan, lijn K met hetzelfde metro kaartje, me naar het eindstation Santo Domingo (dit is een niet veilige sloppenwijk ). Daar moet ik overstappen op een andere kabelbaan lijn L naar PARQUE ARVI. Dit Nationale park is een mooi park waar je mooie wandelingen kunt maken met een weids uitzicht over Medellin. In de beschrijving op google stond dat de entree gratis is, maar dat is niet zo want buitenlanders betalen 50..000 pesos en de Colombianen 20.000 pesos. Hier staan ook de nodige souveniers kraampjes. Jammer genoeg is het erg bewolkt en daarboven is het maar 15 graden. . Vervolgens neem ik dezelfde kabelbanen en metro's weer terug. Het is erg druk in de metro , maar het is een perfect en snel vervoer in Medellin. Iedereen was ook elk behulpzaam als ik er niet uitkom . Heel stomrealiseerde ikme niet dat we al bij het metrostation Exposiciones waren , en de metro reed door,dus ik moest bij de volgende halte terug met de metro. Ha ha !.Een troost : als je niet van het perron afgaat kun je de hele stad doorreizenmet 1 kaartje Inmiddels is het 15.30 uur en loop ik terug naar mijn hostel. Het benauwde weer maakt dat je je moe voelt. Dus ik ga op het balkon wat lezen en schrijven.

Inmiddels heb ik , samen met Alba een excursie geregeld voor morgen . Deze gaat naar GUATAPE en LA PIEDRA EL PENOL. Ik wilde dit eerst op eigen gelegeheid doen , maar het blijkt toch te ingewikkeld te zijn om dat op een dag te doen . En eigenlijk ben ik wel blij om een dagje niets zelf te organiseren en te regelen want het kost best veel energie om alles zelf uit te pluisen.

's Avondsverdiep ikme inhet kopen van een nachtbus ticket van Cali naar Ipialis. Ik probeer het online, maar dat lukt niet want bij de ene site moet jeje paspoort nr. invullen , maar je kunt alleencijfers invullen en op de andere site moet jeje ticket uitprinten maar Alba heeft geen printer en bij nog een andere site kan ik niet betalen met mijn creditcard

Nu blijft alleen nog de mogelijkheid over dat ik zondagmorgen ,als ik naar Cali reist, hopelijk aan het loket bij de busterminaldel Sur in Medellineen ticket koop.

Morgenochtend komt om 7.30 uur een busje me ophalen voor de excursie naarGuatape en la Piedra el Penol.

Ik ben beniewd.

Zaterdag 16 december Medellin ; excursie naar Guatape en la piedra el Penol

Om 7.45 uur pickt een minibus me op bij mijn hostal. Het hele busje is al vol en ik mag naast de chauffeur zitten. Maar na een paar km. moeten we overstappen op een grote bus. Hierin zit ook een vrouwelijke gids. Na 1,5 uur rijden gaan we bij een restaurant ontbijten: ommelet met arripas, witte kaas en gebakken banaan. Doch het nare van dit soort excursies is altijd dat je verplicht bent souvenier winkeltjes te bezoeken. We vervolgen de reis en dan stapt een man de bus in die kleurrijke tasjes verkoopt die allemaal uit ritsen bestaan; erg leuk en ik heb er een gekocht. Daarna gaan we een tempel bezoeken waarin nu een museum zit van arte sacro monsenor oscar angel Bernal. Het zit in een heel apart piramide achtige kolommen. Binnen staan christus figuren en apostelen. De ernaast gelegen grote kerk is al in kerstsfeer. Vervolgens rijden we door naar La piedra el Penol Dit is een rots van 10 miljoen ton , is 200 m. hoog en65 miljoen jaar oud. Via trappen die zigzaggend de rots opgaan, kun je omhoog klimmen. Hier heb je een geweldig uitzicht op de vallei, de omliggende meren en over het waterrijke natuurgebied rondom Guatape.

Daarna rijden we door naar Guatape. Eerst lopen we met de gids door dit kleurrijke plaatsje en gaan dan in restaurant Peregrino lunchen. In de bus hebben we al kunnen opgeven wat we wilden eten: diverse soorten vlees, rijst, bruine bonen etc. De bediening was snel en goed. Daarna kunnen we op eigen gelegenheid Guatape bezoeken.

Het ligt tussen de bergen en wordt omringd door meren. De huizen zijn beschilderd met de meest kleurrijke afbeeldingen en de deuropeningen en ramen zijn kleurrijk beschilderd. Vervolgens rijden we naar het plaatsje Penol wat een rijke geschiedenis heeft., Het heeft ook kleurrijke beschilderde huizen. Het oude Penol ligt nog onder het wateroppervlakt,alleen het grote kruis is nog zichtbaar. Hier gaan we ook met de plezierboot el Viajero varen en op de muziek wordt volop gedanst en meegezongen. Het is helaas de hele dag bewolkt en er schijnt geen zon, maar de temperatuur is aangenaam. En dan stappen we rond 17.15 uur de bus weer in op weg naar Medellin. En dan begint het flink te regenen. Uiteindelijk stap ik pas om 20.00 uur mijn hostal weer binnen. Het heeft zo lang geduurd omdat er veel verkeer op de weg zat en omdat die grote bus iedereen bij zijn of haar hotelafzette. Zeer inefficient om zo'n grote bus door die kleine straatjes te laten rijden. Ik ben dan best gaar. Ik bof want Alba heeft nog wat pasta over waardoor ik zelf niets meer hoefde klaar te maken. Maar al met al was het een geslaagde dag waarop we veel hebben gezien en goed hebben gegeten voor slechts 100.000 pesos = €23. Ik ga daarna mijn koffer weer in orde maken want morgen vertrek ik naar Cali.

Zondag 17 december: van Medellin naar Cali:

Ik sta in alle vroegte op nl. om 5.00 uur. Douche me, pakt de laatste spullen in en ga ontbijten. Ik maak ook een lunchpakket voor onderweg en neem fruit mee. Alba belt om 6.00 uur voor mij een soort Uber taxi. Als ik zelf doe kost het mij meer dan dat zij het doet. Hij is er al snel waardoor ik al om 6..20 uur op terminal del Sur ben. Gelukkig zit hier ook een loket van Bolivaiano busmaatschappij waar ik en busticket kan kopen voor de nachtbus van Cali naar Ipialis voor maandag avond 1i december om 22.01 uur. Hier ben ik wel blij mee, want ik ben misschien te laat als ik in Caldi een ticket koop.

Om 7.00 uur stap ik in de bus van Flota Magdalena. Ik heb een fijne plek voorin bij het raam. De eerste 100 km gaan voortvarend, maar daarna begint de ellende. We staan continu in de fille door wegwerkzaamheden . Er staan veel grote vrachtauto's en bussen naast en achter elkaar. Als we om 14.30 uur stoppen voor wat te eten moeten we nog 350 km . Ook bij het restaurant is het erg druk : ik stond 20 min. in de rij voor het toilet en dezelfde tijd voor een ijsje. Een waardeloze bediening !

Toen ik het buskaartje kocht zeiden ze dat de busrit 8-10 uur zou duren,maar ik denk ( en dat is het ook geworden) dat het 13 uur wordt. En dat we pas tegen 20.00 uur in Cali aankomen. Uiteindelijk komen aan om 20.30 uur. (Gelukkig heb ik me niet verveelt want ik heb mijn 1ste verslag voor de website praktisch af kunnen maken en nog wat spaans geleerd.)

Ik had inmiddels een berichtje gestuurd naar hostal Alcanza dat de bus vertraging had en dat ik verwacht dat we pas rond 20.00 uur aan zouden komen. Ze reageerde met " als we je moeten begeleiden laat het me dan weten". Ik reageer dat ik dat zeer op prijs zou stellen want het is donker en ik ken de weg niet ( ik kon hostal Avanza ook niet op MapsMe vinden )En ze geven het telefoon nr. vanChristian Dosman.

Net voordat ik de bus uitstap maak ik nog gebruik van de wifi in de bus en stuur het bericht " ik kom nu aan met de bus" En als ik mijn bagage uit de bus heb gepakt bel ik het gekregen telefoon nummer op. Maar ik krijg de melding " dit nummer. bestaat niet ". Dan stuur ik nog een SMS bericht met waar ik sta . Ik twijfel of het wel aankomt. En vraag aan de voorbij komende politie agenten ( erg jonge knullen) of zij weten waar hostal Avanza is. Zij zoeken het op en lopen met mij naar en door de tunnel. Ze helpen me nauwelijk met het verslepen van de koffer. Uit de tunnel adviseren ze mij een taxie te nemen en ze bellen cabify ( het zou 4500 pesos kosten ) Maar dan hoor en voel ik mijn telefoon over gaan. Het is duidelijk Christiaan , maar ik kan hem niet verstaan door het lawaai van de muziek. Dan SMS hij nog " aan welke kleding kan ik je herkennen " . Ik schrijf dat ik aan het eind van de tunnel sta en een roze jack aan heb. En dan staat Christiaan ineens voor mijn neus. Ik en Christiaan moesten toen aan de inmiddels 4 politiemannen uitleggen hoe het nu zat. De taxie was inmiddels ook al gearriveerd. We hebben de taxie laten staan en de politie agenten bedankt voor hun hulp en zijn naar hostal Avanza gelopen. Ik was blij dat Christiaan bij me was want er liepen daar een paar ongure types. Ik had voor 1 nacht een dorm geboekt voor 6 personen, maar ik krijg een slaapkamer met 1 etagebed en er komt niemand bij. Er staat een ventilator op en een grote tv hangt aan de muur. Op de gang bevindt zich de douche en het toilet. En op de 1ste verdieping staat een primitieve keuken op een grote zolder waar ook de wasmachiene draait. Het is allemaal erg rommelig en basic, maar ik ben blij dat ik toch nog bij het hostal ben aangekomen. Ik maak een kop koffie en pak een stoel van de gang en ga mijn belevenissen opschrijven. Dit van me afschrijven maak me rustig. Ik merk dat ik nu veel beter met zulke situaties kan omgaan dan vroeger. Rond 22.15 uur ga ik naar bed. Morgen zien we wel weer verder. Het is maar 1 nacht en 1 dag dat ik hier verblijf want morgenavond heb ik om 22.01 uur de nachtbus naar ipialis en daarna door naar Otavalo

Maandag 18 december: Cali:

Ik heb goed geslapen. Het was ook rustig in dit hostal. Wel warm ondanks de ventilator.

Ik kan weer mijn oefeningen doen omdat ik alleen slaap. Daarna ga ik me koud douchen want hier hebben ze geen warm water. Ik doe mijn korte broek en topje weeraan want ze voorspellen 28 graden ( helaas ook regen en onweer na 14.00 uur, maar dat komt niet uit)

Ik krijg van het hostal twee uitchecktijden door nl. Om 11.00 uur ( vd baas) en 13.00 uur ( van Christian )

Maar om 11.15 uur ben ik klaar en stop alles in mijn koffer en rugzak , die ik op mijn kamer mag laten staan totdat ik vanavond wegga.

Ik loop eerst naar de busterminal en vraag aan het loket van Bolivarianos of ik de busticket van 10.00 uur kan ruilen voor 20.00 uur. Dat is mogelijk maar er is alleen plaats op de achterbank, maar daar heb ik geen zin in. Dus het blijft 22.00 uur dat ik de bus pak.

Daarna ga ik de stad Cali bekijken .

Al lopend bezoek ik een aantal bezienswaardigheden zoals: De Iglesia la Ermita, die vooral in het oog springt vanwege de lichtblauwe gevel. Ende Iglesia de la Merced, een complex waar ook het Museo de Arte Colonial toe behoort. Ook kom ik door de wijk San Antonio, dat het koloniale centrum van de stad omvat met street art, straatmuzikanten en een mooi kerkje bovenop een heuvel.. Langs de rivier Cali loopt een lange autovrije promenade . Deze is helemaal versierd voor de kerst. Erg gezellig. Het is wel warm om te wandelen 27 graden , maar dit is wel de beste manier om een indruk van de stad te krijgen. Ikhebweer17kmgelopen.Maar 1 dag in Cali is genoeg.Gelukkigishetdrooggeblevenvandaag. Om 17.15 uur was ik terug bij mijn hostal en Christian doet open. Hij wil me vanavond wel weer begeleiden naar de terminal, zodat ik wat later daar naar toe kan gaan. Ikrondmijnverslagafenzethetopdewebsite.

Rond 20.30 uur loop ik samen met Christiaan naar de busterminal. Ik ga daar nog wat eten en stap vervolgens om 22.00 uur op de bus naar Ipialis en daarna met de bus naar Ecuador. Het zal een lange zit worden.

Dit waren dan mijn belevenissen van 20 dagen Colombia.

Het was heel afwisselend en toch heel anders dan 8 jaar geleden. Het is wel echt Westers land Dit zal in de volgende landen die ik bezoek wel anders zijn. Het volgende verslag zal uit Ecuador komen

Ik wens jullie alvast fijne feestagen en een gelukkig en gezond 2024.

De foto's komen later.

Groetjes van Francine


  • 19 December 2023 - 10:51

    Netty Aarendonk:

    Dag stoere,lieve Francine, er zijn hele delen in je verslag dat ik mijn ogen niet geloven kan. Wat jij allemaal meemaakt en onderneemt het is ongelooflijk. Fantastisch en het loopt gelukkig steeds goed af. Er zijn gelukkig heel aardige mensen die je helpen en ook loop je veel kilometers in de hitte. Diepe ,diepe buiging. Blijf genieten en vanuit een grijs en regenachtig ijsselstein alle goeds gewenst. Liefs van Edy en Netty en happy new year.


  • 19 December 2023 - 11:57

    José:

    Hallo Francine,

    Je maakt wel heel veel mee, en wat een lange busreizen, je bent een echt

    organisatie talent, denk dat ik door de bomen het boos niet meer zou zien .

    Het zijn wel heel aardige behulpzame mensen zo te horen, je hebt de KM ters ook

    weer in de benen,

    Wij wensen jou een fijne en veilige voortzetting van je reis, en ook wensen wij jou

    een goed en gezond 2024, lieve groetjes, José en Bert


  • 19 December 2023 - 20:38

    Lies:

    Ja Francine, wat een vermoeiende avonturen allemaal. Interessant om te lezen maar ik zou het doodeng vinden!

    Je hebt inmiddels alweer aardig wat kilometers afgelegd!

    Hier is het donker en grauw weer. Ik zal blij zijn als de winter voorbij is. Het heeft zoveel geregend dat het water in mijn kelder stond.

    Ben nog steeds bezig mijn lijst achterstallige klusjes af te werken.

    In januari ga ik een paar dagen naar Ameland en eind januari een week skiën mat een vriendin. Dit steekt wel schril af bij al jouw belevenissen!

    Liefs, Lies


  • 19 December 2023 - 22:04

    Janny En Jasper:

    Hoi Francine, zo te lezen heb je heel wat gezien in Colombia en genoeg gelopen. Wij zijn afgelopen April in Colombia geweest en hadden je dus nog tips kunnen meegeven. Onze zoon is daar getrouwd en daarna onze vakantie door Colombia vervolgd.

    Heel veel plezier op het vervolg van je vakantiereis en mooie Kerstdagen en een gelukkig en gezond nieuwjaar.


  • 21 December 2023 - 20:52

    Adri Luijpers:

    Hallo Francine ,

    Je hebt al heel wat mee gemaakt maar goed dat je zoveel geduld hebt.

    Het blijft zo wel spannend wel veel avontuur en leuk om te lezen.

    Wij wensen jou prettige feestdagen en een heel gelukkig en gezond 2024!!!

    Groetjes.[e-1f970]


  • 23 December 2023 - 19:52

    Francine Bleeker-Schutte:

    Aangezien ik diverse keren verneem dat het moeilijk is om een reaktie bij mijn verslag te schrijven probeer ik het zelf maar eens onder "reageer op dit reisverslag" . Het lijkt simpel.


  • 28 December 2023 - 14:05

    Wilma En Harry:

    Hallo Francine ,je hebt alweer heel wat gezien in die korte tijd !

    Blijf genieten en wij zien je volgende verslag weer te gemoed .

    Vanaf het natte IJsselstein wensen wij jou een goede jaarwisseling en een gezond 2024 toe .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francine

Ik ben een vrouw en gepensioneerd fysio-manueeltherapeut

Actief sinds 04 Nov. 2023
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 1479

Voorgaande reizen:

04 November 2023 - 31 December 2023

Mijn eerste reis

Landen bezocht: