Deel 2B Ecuador van 16 t/m 20 jan. 2024 - Reisverslag uit Montañita, Ecuador van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu Deel 2B Ecuador van 16 t/m 20 jan. 2024 - Reisverslag uit Montañita, Ecuador van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

Deel 2B Ecuador van 16 t/m 20 jan. 2024

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

21 Januari 2024 | Ecuador, Montañita

Dit is het vervolg, deel 2B van Ecuador van 16 t/m 20 januari 2024

Dinsdag 16 januari: Montanita

Ik doe vanochtendmeteen mijn zwempak aan want straks ga ik naar het strand. Maar eerst ontbijten , wat in de hostel-prijs is inbegrepen . Ik krijg een tortille met een ommelet en 2 schijven ananas. Koffie en thee kun je zelf pakken. Het smaakt heerlijk.De sfeer in het hostel is erg goed , maar alle gasten komen uitCanada en Florida.Om 10.30 uur ga ik naar het strand. Ook nu is het rustig, zowel met wandelaars als met zwemmers en surfers. De zon schijnt en het wordt 28 graden .Ik maak een lange strandwandeling van 3 uur heen en 3 uur terug ( ik zou nog verder kunnen lopen want het strand lijkt eindeloos). Onderweg kom ik van alles tegen zoals:kreeften, vogels, pelikanen, vissers, maar ookvrouwen die met een netjevissen proberen te vangen . Ik stop na 11 km bij een heuvel. Daar ga ik het water in. Er zijn wel flinke golven waardoor je niet goed kunt zwemmen. Daarna loop ik terug. Ook op de terugweg ga ik het water in. Dan zie ik ineens de waterplasbij de mangrove struiken waar de barmanvan het hostel over sprak.Het waterwas warm, ondiep , maar zonder golfslag, waardoor je wel kon zwemmen. Inmiddels is het weer helemaal bewolkt geworden en is er geen zonsondergang te bespeuren.Terug in Montanita zie ik dat ik in totaal 24 km heb gelopen..'sAvonds neem ik een lekkere douche en was mijn haren. Daarna eet ik een heerlijke vissalade. Later op de avond word ik ook door de Canadezen uitgenodigd om aan te schuiven bij hungezamenlijke maaltijd. Erg aardig !

Woensdag 17 januari ; van Montanita naar Puerto Lopez

Ik sta rond 7.00 uur op . Mijn rok en zwempak , die ik gisteren avond gewassen heb, zijn droog ( zo warm is het op de kamer). Ik heb gelukkig geen verstopte oren meer.Ik pak mijn rugzak in met de spullen die ik in Puerto Lopez denk nodig te hebben en de overige spullen doe ik in de koffer om opgeslagen te worden in dit hostel.Daarna ga ik ontbijten bestaande uit : een muffin en gemengd fruit met muesli en honing. Het is mier zoet en niet mijn smaak.Daarna wordt mijn trolleytas opgeslagen en mijn rugtas tijdelijkachter de bar geplaatst.Dan ga ik nog een stuk lopen naar de top van de heuvel Punta. Hier staat dekerk van Inmaculada. Er hangen mooie houten beelden aan de muur vanmariaen vanchristus. Vanaf het terras heb je een mooi uitzicht op de stille Oceaan en de bergen. Daarna ga ik mijn rugtas ophalen en neem afscheid van het hostel-personeel. Ik loop naar de grote weg waar ik de groene bus moet aanhouden. Na 15 min. wachten in de hete zon, komt de bus. Ook nu laat ik artikel 15 weer zien en dan moet ik $1,50 betalen ( ze zei me niet wat de normale prijs is) . De bus doet er 1 uur over en stopt in het centrum van Puerto Lopez. Het is ruim 1 km naar hostal ALCAZABA. Maria , dehostel eigenaresse, adviseert meom een motortaxi te nemen , maar die afstand kan ik wel lopen. Onderweg kom ik langs een mercado waar ik meteen wat te etengakopen.Het hostel ligt boven op een heuvel. Ik krijg een kamer op de 1ste verdieping . Het is eigenlijk een gemengde dorm voor 4 personen, maar ik krijg die kamer alleen, want er zijn verder geen gasten. Het hostel heeft ook een dakterras met zicht op de stille oceaan . Hier waait een aangenaam windje. Door de corona, en de afgekondigde noodtoestand, is het aantal toeristen drastisch verminderd en zijnveel hostels en hotels gesloten omdat de gasten af laten weten.. Heel triest! Ik kan gebruik maken van een keuken. Na me geinstalleerd te hebben ,loop ik naar het centrum. Daar ga ik op zoek naar een reisbureau die excursies naar Isla de la Plata organiseren. Ik kanmorgen meebij Polo tours. De excursie duurt van 9.30 tot 17.00uur en is incl. een boottocht van 2x 1uur, snorkelen en lunch . Normaliter gaan er elke dag3 boten met elk 16 personen, maar nu is dat onzeker. Daarna loop ik naar het strand. Er liggen veel vissersbootjes en er is overdekte hal waarvis wordtschoongemaakt en wordt verkocht. Het iseen breed strand en er liggen een paar jongelui in het water, maar het isminder aantrekkelijk dat Montanita. Dan loop ik nog over een pier waar ik vele pelikanen zie die boven de baai vliegen en met een flinke snelheid in het water duiken om vis te vangen. Vervolgens loop ik nog door de winkel straatjes. Het is erg warm (28 gr.) en erg benauwd. Ik doe nog wat boodschappen bij supermarkt Tia en loop terug naar mijn hostel. Ik heb geen sleutel van de voordeur gekregen, dusIk moet altijd aanbellen. Doch Maria en haar man wonen hier ook, dus die doen altijd open.Er zitten veel beestjes die op het licht afkomen , ze vliegen zichzelf kapot. Gelukkig heeft de kamer een ventilator waardoor de nachtelijke temperatuur van 23 graden te harden is.Op afstand zit continu een hond te blaffen , erg irritant. Gelukkig wordt dit geluid onderdrukt door mijn oordopjes waarmee ik slaap. Morgen staat de excurse naar Isla de la Plata op mijn programma. Dit eiland vormt ook een onderdeel van het Machalilla nationaal park. Het wordt ook wel Galapagos voor de armen genoemd, omdat er veel overeenkomsten zijn met de Galapagos eilanden qua dieren die er leven, maar het is kleiner en vele malen goedkoper.

Donderdag 18 januari; vanuit Puerto Lopez naar het strand van Frailes.

Ik ontbijt in de keuken , want dat is gemakkelijker omdat ik daar alles bij de hand heb. Om 8.50 uur loop ik naar het Polo reisbureau, aan de kust,waar ik om 9.15 uur moet zijn. Na een tijdje daar gewacht te hebben , komt de bedrijfsleider me vertellen, dat de excursie vandaag niet doorgaat omdat ik de enige ben die zich voor vandaagopgegeven heeft . Morgen gaat de excursiewel door. Ik moest dit wel even verwerken , maar toen besloten om naar het strand van los Frailes tegaan, wat bekend staat als een mooi strand. Gelukkig kan ik nog wat schuiven in mijn programma. Via een onverharde weg, parallel aan het strand, loop ik 3,5 km , naar debusterminal van Puerto Lopez.Het is een leuke en rustige route. ( je kunt hier ook naar toe met een tuktuk). Ik realiseer me dat ik alleen groot geld in mijn portemonnee heb en dat ze in de bus waarschijnlijkgeen $20 kunnen wisselen. In een winkeltje op de terminal koop ik een yoghurtje, maar die man heeft niet terug van $20. Ook bij de busloketten willen of kunnen ze geen $20 wisselen. Dan sturen ze me naar een loketje bij de parkeerplaats. Hij kon wel wisselen en ik kreeg terug : 1 briefje van $5 , een rolletje met 20 munten van $0,25 en een rolleje met 10 munten van $1. Daar was ik ook niet blij mee, maar ikhad geen keus.. Bij de busterminal koop ik nog 2 kaas empanada's voor vanmiddag. De bus naar het strand van Frailes staat al klaar. Hij kost slechts $0,50 en de afstand is 7km. Ik vind het te genant om 50% korting te vragen, dus dat heb ook niet gedaan.De bus stopt aan de kant van de grote weg en vandaar moet je nog een paar km lopen naar het strand van Frailes.Bij de ingang van het Machalilla nationaal park moet ik me weer registreren. Daarna kom ik een bord tegen waarop staat dat je ook een trail kunt lopen van 2 uur door het park naar het Frailes strand met een paar miradors ( Islote Sucre, las Fragatas)en enkele kleine strandjes bv. Playa Prieta, playa la Tortuguita.Deze trail ben ik gaan lopen.. Hier en daar staan beschrijvingen van een paar bomen en een paar mooie uitzichtpunten. Het is niet bijzonder, maar wel beter dan de officiele onverharde auto / tuk tuk weg. Ook nu ben ik de enige die deze trail loop. Bij een uitzichtpunt kom ik wel een groep jongeren tegen van een universiteit in de buurt. Ze informeren waar ik vandaan kom. Uiteindelijk kom ik uit bij het strand van Los Frailes. Het is een mooi strand in een beschutte baai met rotsen aan de noord en zuid kant. Ik heb hier 2x gezwommen. De watertemperatuur is aangenaam en de golfslag minder heftig dan in Puerto Lopez en Montanita, zodat je nog een beetje kunt zwemmen. Ook hier is het aantal mensen minimaal. Ik maak ook nog een strandwandeling van de ene kant naar de andere kant van de baai en terug. Rond 15.30 heb ik het wel gezien en loop ikover de onverharde auto/ tuk tuk weg terug naar het informatie centrum en de hoofdweg. Ik wacht daar op de bus ( maar ik kan ook voor 1 dollar mee gaan met een pickup bus). Maar na 5 min. komt de bus waar ik maar $0,50 voor betaal. Aangekomen bij de busterminal van Puente Lopez moet ik verder lopennaar mijn hostal ALCAZABA. Daar eet en drink ik wat en loop weer naar het centrum om wat te eten.Inmiddels zijn 2 Ecuatoriaanse gasten in het hostsl gearriveerd . Zo te zien zijn het werklui en blijven maar één nacht. 's Avonds ben ik toch wel moe.Ik heb vandaag toch nog 24 km gelopen

Vrijdag 19 januari; van Puerto Lopez naar isla de la Plata.

Om 8.50 uur lopen ik weer naar reisbureau Polo. Vandaag gaat de excursie naar isla de la Plata wel door. Via andere reisbureau's hebben zich 10 mensen aangemeld. Dit zijn vnl. stelletjes uit Canada, Florida, Spanje en Noorwegen en ik dan uit Nederland. We lopen naar de steiger waar we op de boot kunnen stappen . We worden voorzien van een zwemvest. In 1 uur varen we naar het eiland de la Plata. Het water is rustig en de lucht is bewolkt. Onderweg krijgen we watermeloen en cake. Twee mensen gaan alleen duiken met een instructeur. De andere negen gaan met een gids een wandeling van 2 uur maken op het eiland. Daar schijnt de zon volop en is het erg warm. Het eiland bestaat ook uit heuvels en dalen . Het ziet er erg droog uit . En aan de kust zijn mooie kliffen . Onderweg komen we vele vogels tegen , vaak met jongen onder hun vleugels zoals: derood en blauwvoet Jan- van Genten en fregat vogels. Maar ook grote zee-schildpadden en hagedissen zien we. Daarna lopen we terug naar de boot waar we gaan lunchen. Het is goed verzorgd, Daarna gaan we snorkelen waarbij we mooi gekleurde vissen zien en koraal. Het water is aangenaam van temperatuur. Rond 15.30 uur varen we weer terug naar Puero Lopez. Ik vond het een geslaagde dag, maar m.i. kun je Isla de la Plata niet vergelijken met de Galapagos eilanden.Ik heb ze nu beiden gezien. Op de Galapagos eilanden tref je veel meer verschillede dieren aan. Helaas heb ik daar geen foto's meer van, aangezien ik bij terugkomst in Quito destijds, beroofd ben van o.a. mijn camera.. Als we rond 17.00 uur terug zijn in Puerto Lopez begint het te regenen en 's avonds neemt de regen toe. Morgen ga ik weer terug met de bus naar Montanito waar ik één nacht doorbreng in hostel Casa del Sol en zondag doorreis met de bus naar Guayaquil en vandaarvlieg ik naar Lima in Peru.

Zaterdag 20 januari: van Puerto Lopez naar Montanita

In de ochtend is het buitenwat nevelig en helemaal bewolkt. Na het ontbijt neem ik de tijd om, op de balustrade voor mijn kamer,wat bankzaken te doen en me voor tebereiden op Peru, mijn volgende vakantie land.. Zo download ik alvast2 kaartenvan Peru op mijn navigator MapsMe .Verder bestudeer ik wat algemene zaken van Peru, zoals, de waarde van de pesos,bij welke ATM ik het voordeligst kan pinnen, welke simcardhet beste is,hoeveel uitgave ik verwacht in lima en inPeru, welke taxi of bus van de luchthaven naar mijn hostel rijdt,en het adres en faciliteiten van mijn hostel in Lima.Rond 12 uur ben ik hiermee klaar, pak mijn tassen en neem afscheid van Maria. Ik loop naar de bus die in het centrum stopt. Ik hoefde maar 5 min. te wachten op de bus naar Montanita.. Ook nu krijg ik 50% korting nadat ik artikel 15 heb laten lezen en betaal slechts $1,25.Er wordt weer een zeer geweldadige film gedraaid (m.i. is dit heel slecht voor de opvoeding van kinderen).De bus doet er 1 uur over en er hangt een nevel boven de Stille oceaan.Ik stap uit bij de ticket office van de busonderneming. Daar blijktdat er morgenochtend om 8.00 uurgeen bus naar Guayaquil gaat, wel om 7.00 en 9.00 uur. Dus er zit niets anders op dan een busticket te kopen van 7.00 uur., al heb ik daar wel de pest over in.Ook nu krijg ik 50% korting nadat ik artikel 15 heb laten lezen en betaal slechts $3,50 ipv $7.Ik ga meteen integral broodjes kopen en bananen want ik kan morgen vroeg geen gebruik maken van het gratis ontbijtin mijn hostel, want dat begint pas om 8.30 uur. Daarna loop ik in 15 min naar mijn hostel casa del sol. Als ik binnen loop herkennen zij mij meteen en weten zelfs nog mijn naam. Ze informeren hoe ik het gehad heb in Puerto Lopez. Ik krijg nu kamer 11 met een queensize bed en een eigen douche op de 1ste verdieping. De barman pakt mijn opgeslagen trolleytas en schoenen uit de opslagruimte.Ook vanavond moet ik mijn kofferal in de opslagruimte beneden laten zetten want morgenochtend om 6.30 uur is niemand die hem van de trap kan sjouwen.Na wat telefoontjes gepleegd te hebben,ga ik naar het strand en ga op het trappetje zitten voor een strandtent met de zon in mijn gezicht en voor mij de ruisende oceaan, en op de achtergrond speelt een bandje. Heerlijk !!!De zon is hier inmiddels goed doorgekomen en het is zelfs nog behoorlijk warm om 17.00uur. Ik heb het idee dat het iets drukker is op het strand dan een paar dagen geleden. Naast me staat een party tent waar mn. de Canadesen en Amerikanen veel wijn en bier aan het drinken zijn. Ze hebben veel lol. Ik leg dan de laatste hand aan mijn verslagen van de laatste 14 dagen in Ecuador die ik vanavond naar het thuisfront ga verzenden via mijn website. Ook moet ikvanavondmijn koffer en rugtas inpakken en daarna op tijd naar bed , want morgenochtend moet ik weer op tijd op om de bus van 7.00 uur naar Guayaquil te pakken. De busterminal van Guayaquil ligt dicht bij de luchthaven, maar het schijnt dat ik daar toch een taxi moet pakken omdat er een paar snelwegen tussen zitten. Om 13.05 uur vlieg ik dan met Latam Airlines Peru , naar Lima , waar ik om 15.00 uur hoop te landen

Dit zijn dan weer mijn belevenissen in Ecuador van de laatste 2 weken. Ondanks de spanningen , waar ik niet zo veel last van heb gehad, was het een mooie tijd. Ook heb ik geboft met het weer, want ik heb relatief weinig regen gehad. Morgen ga ik het 3de land in Zuid Amerika bezoeken nl. PERU. Het is me niet geheel vreemd, want ook hier heb ik als vrijwillige fysiotherapeut gewerkt nl. in Cusco.

De foto'skomen later !

Groetjes van Francine


  • 21 Januari 2024 - 10:21

    Maurine:

    Wat een avonturen Francine! We zijn iedere keer weer onder de indruk hoeveel je loopt op een dag. Gisteren maakten wij een wandeling rond de plas en naar het stadje van 9 km. Een peulenschil voor jou en hele andere temperaturen dan bij jou[e-1f600][e-1f600].

    Veel plezier in Peru! We zijn benieuwd naar je avonturen daar.

    Wij tellen af naar onze reis naar Botswana. Nog 7 weken.

    Enjoy! Liefs Meza en Maurine


  • 21 Januari 2024 - 13:49

    Janny V Muijden :

    Janny

    Tjonge jonge Francine wat loop en beleef jij veel.

    Blijf genieten en veel plezier in Peru.


  • 21 Januari 2024 - 16:52

    Nanny:

    Nu ik dit lees, zit jij inmiddels al in Peru. Ik ben heel benieuwd naar je volgende verslagen!

    Heel veel plezier in Peru!


  • 23 Januari 2024 - 15:15

    Adri Luijpers:

    Hoi Francine, wat ik lees komt heel ontspannen over en ben je heerlijk aan het genieten en wij maar denken dat het daar heel gespannen is wat je dan weer van de media hoort .

    Ben weer benieuwd naar de verhalen van Lima .

    Groetjes,


  • 25 Januari 2024 - 13:48

    Ria St.:

    Je moet wel flexibel zijn!

    Lijkt me heerlijk zo aan het strand met de woeste zee en al die tropische vogels

    Veel plezier in Peru

    RIA


  • 28 Januari 2024 - 17:18

    Carin:

    Hoi Francine,

    Weer prachtige verhalen, je neemt ons mee op je avonturen.

    Laat je je schoenen op tijd verzolen na al je wandeltochten? hihi

    Geniet er nog van.

    Groetjes Carin


  • 30 Januari 2024 - 14:33

    Harry:

    Hoi Francine ,

    Ik was een paar verslagen achter , maar ben nu weer bij .

    Wat zie jij bijzondere en mooie dingen en jou stappenteller zal af en toe wel eens zuchten .

    Heel veel plezier in Peru , wij zien je verslag te gemoed !

    Groet Wilma en Harry .


  • 31 Januari 2024 - 17:30

    Lies Van Rijnsbergen :

    Ook weer een boeiend verslag. Ook meer relaxed programma krijg ik zo de indruk maar dat kan aan mij liggen.

    veel plezier in Peru!

    lies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Francine

Ik ben een vrouw en gepensioneerd fysio-manueeltherapeut

Actief sinds 04 Nov. 2023
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 1466

Voorgaande reizen:

04 November 2023 - 31 December 2023

Mijn eerste reis

Landen bezocht: